13
Πεμ, Ιουν

Οδηγός για ένα αποδοτικό πλάνο ευεξίας (Μερος Τρίτο)

WELLNESS TIPS

(Αναθεωρημένη εκδοχή_Νοέμβριος 2022_Τα 3 άρθρα με τον τίτλο "Οδηγός για ένα αποδοτικό πλάνο ευεξίας" αποτελούν το περιεχόμενο ομώνυμου e-booklet, το οποίο μπορείτε να "κατεβάσετε" δωρεάν ως ενιαίο αρχείο, μέσω του σχετικού συνδέσμου που θα βρείτε στο τέλος κάθε άρθρου)


Ας δούμε μερικά παραδείγματα ερωτήσεων δέσμευσης, προετοιμασίας και πρόληψης.

 

(ΠΡΟΣΟΧΗ! Οι ερωτήσεις απαιτούν αυτοπαρατήρηση και ειλικρίνεια με τον εαυτό)

  • Σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10, πόσο δεσμευμένος/-η είσαι στην απόφασή σου π.χ. να περπατάς για 30 λεπτά 3 φορές την εβδομάδα; (Αν έχεις επιλέξει αυτόν τον τύπο φυσικής δραστηριότητας) Ποια εμπόδια θα μπορούσαν να μπουν στον δρόμο σου;(φτιάξε λίστα)
  • Για κάθε ένα από αυτά τα εμπόδια, σκέψου κάτι δικό σου (σαν προσωπικό σου παιχνίδισμα με τον εαυτό σου) που μπορείς να πεις, να κάνεις ή να σκεφτείς την ώρα που θα εμφανιστεί και να το ξεπεράσεις.
  • Με τι μπορείς να αντικαταστήσεις την αίσθηση που σου δίνει και αυτό που σου ικανοποιεί ένα αναψυκτικό (αν κάνεις υπερκατανάλωση και θες να ...απεξαρτηθείς);
  • Τι χρειάζεται να γίνει για να πας για ύπνο π.χ. στις 22.30 (αν αυτό πιστεύεις ότι θα σε ευεργετήσει); Πώς πρέπει να μετασχηματίσεις τον τρόπο που κάνεις αυτά που προηγούνται του ύπνου;
  • Με ποιο είδος άσκησης αισθάνεσαι πιο οικεία αυτόν τον καιρό; Ποια άσκηση σου φαίνεται τόσο απαιτητική ώστε να σε εξελλίσσει αλλά και τόσο βατή ώστε να μην ακινητοποιείσαι όταν πρέπει να την κάνεις; Πού χωράει στην καθημερινότητά σου έστω και για λίγο ώστε να μην αλλάζει -αρχικά- πολύ το πρόγραμμα που έχεις για τους υπόλοιπους τομείς της ζωής σου;

  • Ποιο εμπόδιο πιστεύεις ότι μπορεί να βρεθεί μπροστά σου ξεκινώντας να βελτιώσεις τις ενδείξεις της ανάλυσης σύστασης σώματος;
  • Πώς θα αντιδράσεις αν αυτό προκύψει; Τι θα σε βοηθούσε να βρεις πάλι την αυτοπειθαρχία σου; (Πώς θα σου φαινόταν να χρησιμοποιήσεις την εικόνα και τα συναισθήματα που περιέγραψες ότι θα έχεις όταν θα έχει έρθει το αποτέλεσμα;)
  • Ποια στοιχεία του χαρακτήρα σου μπορείς να φέρεις στην επιφάνεια και να σε βοηθήσουν να επανέλθεις στην προσπάθειά σου; (Το "δεν έχω τέτοια στοιχεία" δεν είναι αποδεκτή απάντηση)

 

  • Με ποιον τρόπο θα θυμάσαι να πίνεις νερό στη διάρκεια της ημέρας;(Σκέψου! Επινόησε ένα νοητικό παιχνίδι, μια υπενθύμιση, ακόμα και κάτι αστείο που συνήθως συνδέεις με το "νερό" και που θα σε κάνει να γελάσεις και να παίξεις με τον εαυτό σου την ώρα που θα του υπενθυμίζεις ότι χρειάζεται ενυδάτωση)
  • Τι δομή/ σύστημα πρέπει να φτιάξεις γύρω από τον εαυτό σου ώστε να αποκτήσουν συστηματικότητα οι νέες σου συνήθειες; (Post-its; Μια αστεία ζωγραφιά μέσα στο ψυγείο σου; Πράγματα σε συγκεκριμένα σημεία που συνδέονται με τις καθημερινές αυτόματες κινήσεις σου; Να πηγαίνεις στο super market μόνο με γεμάτο στομάχι, ώστε η πείνα σου να μην σε οδηγήσει στην αγορά τροφίμων με πολλές θερμίδες; Να οραματίζεσαι την πιο υγιή σου εκδοχή κάθε πρωί ενώ βουρτσίζεις τα δόντια σου; Όλα αυτά μαζί; Μπορείς να είσαι πολύ ευρηματικός/-ή. Το ξέρεις; )


  • Θυμήσου κάτι που είχες επιτύχει στο παρελθόν και απαιτούσε αυτοπειθαρχία. Τι είχες κάνει τότε; Πώς το πέτυχες; Πώς μπορεί να προσαρμοστεί ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησες τότε στην τωρινή σου προσπάθεια;
  • Ποιες σκέψεις σου θα σε κάνουν να καταλάβεις ότι αρχίζεις να χάνεις την αυτοπειθαρχία σου; Πώς θα αναγνωρίσεις ότι συμβαίνει αυτό; Ποια θα είναι τα σήματα στον νου και τη συμπεριφορά σου; Ποιες δυνάμεις σου θα χρησιμοποιήσεις για να το σταματήσεις;
  • Τι υπάρχει πίσω από το ότι σηκώνεσαι τη νύχτα και τρως πολύ; Τι σκέφτεσαι πριν; Τι σε απασχολεί; Τι θέλεις να πεις -ίσως- και δεν το λες αλλά αντ’ αυτού, τρως και το «καταπίνεις»; Πώς θα μπορούσες να εκφράσεις αυτό που θες σε άλλους τομείς, ώστε να μην οδηγείσαι στη …νυχτερινή παρηγοριά του ψυγείου;

 

  • Με τι θα μπορούσες να αντικαταστήσεις τη συνήθεια του να τρως όταν έχεις άγχος;
  • Πού θα μπορούσες να εστιάσεις ώστε να ανατρέπεις τις αρνητικές σκέψεις την ώρα που σου εμφανίζονται;
  • Τι σου προσφέρει το κάπνισμα που σε κάνει να επανέρχεσαι σε αυτό; Ποια ανάγκη σου καλύπτει; Πώς αλλιώς μπορείς να ικανοποιήσεις αυτή την ανάγκη;
  • Έστω ότι σταματάς όλη σου την προσπάθεια πριν φτάσεις στον στόχο. Πώς θα είναι η επόμενη μέρα σου; Ποιες θα είναι οι συνέπειες και πώς θα αισθάνεσαι;



    Φυσικά, επιλέγεις τις ερωτήσεις που ταιριάζουν στην περίπτωσή σου. Επίσης, οι ερωτήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για κάποιον που υποστηρίζεις στην προσπάθειά του αυτή, είτε ως φίλος/-η κ.λπ είτε ως επαγγελματίας του κλάδου της ευεξίας.


ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Κάπου κοντά στην αρχή του e-booklet ανέφερα ότι το σύστημα/πλάνο δράσης θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο και όχι προκατασκευασμένο π.χ. από εμένα, ότι χρειάζεται να είναι σαν να συνδιαμορφώνεται από τη δράση σου. Σίγουρα τώρα έχεις μια πιο σαφή εικόνα για το τι εννοούσα. Το θέμα δεν είναι να σου πω εγώ να κάνεις κάτι συγκεκριμένο, αλλά να σε εμπνεύσω (αν είναι να γίνει) να αυτοπαρατηρηθείς ώστε αυτό το κάτι να έρχεται από μέσα σου, όχι από μένα.

 

Ωστόσο, να θυμάσαι ότι και αυτό το φτιαγμένο από εσένα σύστημα θα έρθει η ώρα που θα κάνει κάμψη, όπως κάθε σύστημα που φτιάχνουμε για οτιδήποτε. Λειτουργεί για κάποιον καιρό (και αν είναι βασισμένο στη μοναδικότητά σου θα λειτουργήσει και καλά), ωστόσο κάποια στιγμή ...παύει να λειτουργεί.

Επειδή όλα ρέουν και ρέουν, συνταξιδιώτη. Και όλα έχουν άνοδο και κάθοδο. Διότι και εσύ ρέεις. Αλλάζεις και δεν σου ταιριάζει πια το ίδιο σύστημά σου. Είναι ρούχο για έναν προηγούμενο εαυτό σου.

 

Εκεί λοιπόν (και ες αεί ανά διαστήματα, για όλα τα συστήματα σε όλους τους τομείς της ζωής) χρειάζεται να απαντήσεις ξανά σε ερωτήσεις αυτοπαρατήρησης, ώστε να βρεις εκείνο το σύστημα που ταιριάζει στον νέο σου εαυτό.



Εσύ ξέρεις

Ακόμα και αν συμβουλευτείς εκπρόσωπο κάποιας άλλης ειδικότητας και σου δοθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής, γυμναστικής και βοηθητικά συμπληρώματα, εσύ χρειάζεται να βάλεις όλα αυτά να συνεργαστούν με όσα θα έχεις αντιληφθεί για τον εαυτό σου μέσα από τις προαναφερθείσες ερωτήσεις, τις οποίες μπορείς να απαντάς και παράλληλα με την εφαρμογή του όποιου πλάνου θα έχεις δομήσει με κάποιον ειδικό διατροφής ή/και ευεξίας.

 

Γνωρίζω ότι μόνο εσύ μπορείς να βρεις τις πιο κατάλληλες απαντήσεις για σένα. Οι εξωτερικοί παράγοντες (συμπεριλαμβανομένης εμού), είναι δευτερεύοντες σε βαρύτητα. Είναι συνοδοιπόροι· δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά για λογαριασμό σου. Η γνώση, η εμπειρία, οι συμβουλές, η καθοδήγηση των ειδικών είναι σημαντικά στοιχεία, αλλά αυτά δεν θα αποδώσουν αν ΠΡΩΤΑ ΕΣΥ δεν γνωρίσεις αληθινά τον εαυτό σου, τις συνήθειες, τις αυτόματες αντιδράσεις σου, τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα στη συμπεριφορά σου, ώστε να βρεις τον κατάλληλο τρόπο να κάνεις αυτόν τον εαυτό να εργαστεί συνειδητά για τον στόχο σου.


Και για το τέλος, τα θαυματουργά 3 “A”. Πρόκειται για μία τριάδα που αγαπώ και βοηθά συχνά σε όλα τα πλάνα δράσης για την επίτευξη στόχων. Φυσικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάθε είδους συμπεριφορά μας, όχι μόνο για το πλάνο δράσης περί ευεξίας. Είναι το εξής απλό (όχι απαραίτητα και εύκολο...) σύστημα:

 

Αυτοπαρατήρηση

Αναστοχασμός

Αναπροσαρμογή

 

Να παρατηρείς τον εαυτό σου.

Να περιεργάζεσαι μετά: τις σκέψεις σου, τις αντιδράσεις σου, τα συναισθήματά σου και τα αποτελέσματα αυτών.

Να αξιολογείς (χωρίς αυτο-καλόπιασμα αλλά και χωρίς τάση να αυτο-δικάζεσαι) και να αναπροσαρμόζεις τη συμπεριφορά σου στα σημεία που βλέπεις ότι δεν έχει την αποτελεσματικότητα που χρειάζεται να έχει.

 

Δοκίμασε:

  • να κάνεις κάθε εμπειρία βιωματικό εργαστήριο.
  • να μάθεις τον εαυτό σου παρακολουθώντας τον ήρεμα και άγρυπνα.
  • να κάνεις χρήσιμα τα αποτελέσματα της αυτοπαρατήρησής σου.

 

Καλή συνέχεια στο ταξίδι, λοιπόν.



Δωρεάν "κατέβασμα" ολόκληρου του περιεχομένου σε e-booklet (pdf)

 

 

 

 

Author : Ανθη Ψωμιαδου

 

 

 

Ευχαριστουμε θερμα τους υποστηρικτες μας

          ..